Pàgines

dimecres, 29 d’abril del 2015

NA GIBERTA I ELS NOMS

Aquesta setmana hem treballat l'autoestima, que constitueix l'actitud d'un mateix i predisposa a la persona a afrontar els problemes i adoptar un tarannà davant aquests. A més, l'autoestima representa el punt de partida en les relacions humanes, en l'aprenentatge, en la creativitat i en la resposabilitat personal. Així, doncs, per desenvolupar autoestima calen un sentiment de pertinença (una identitat: per tal que l'infant pugui fer vincle amb els seus pares, companys, familiars, mestra...); una singularitat, models, poder... Val a dir també que és un procés continu de construcció personal i en constant interacció amb els altres. 
Les persones amb autoestima confien en elles mateixes i en els demés, són decidides i positives, s'impliquen en el seu creixement personal, ja que es centren més en les seves possibilitats que no pas en les seves debilitats. 

Aquesta setmana a través de na Giberta hem treballat l'identitat de l'infant. La identitat ens permet avançar en el coneixement de nosaltres mateixos i dels altres, reflexionant sobre les diferències i semblances interpersonals, descobrint allò que ens fa únics, ja que tots i totes som especials. 
Aquesta activitat d'avui ens permet coneixer-nos millor i valorar els altres, ja que les experiències compartides ens ajuden a què cada un pugui construir els seus propis valors. 

Aquí teniu la història d'avui: Com sabeu a na Giberta li encantava col·leccionar paraules, fins hi tot tenia capses amb paraules guardades. Però ella sabia que hi havia més paraules al món! Així que na Giberta és va adonar que fins hi tot el seu nom era unaparaula. Però... què devia voler dir el seu nom? Qui li havia posat? A ella ningú li havia demanat mai si el volia a aquell nom i si no sabia el que volia dir, potser no es coneixia a ella mateixa! Tota decidida ho va anar a demanar als seus pares, de ben segur que li podrien explicar la història! A la cuina no hi eren, tampoc al menjador, ni a la seva habitació! On eren? Quin fart de cercar-los! De sobte va sentir unes veus que provenien del pati... Resulta que havia arribat un parent llunyà... Semblava un personatge estrany... però na Giberta no s’havia oblidat del que volia demanar! Així que s’hi va apropar i va disparar: 
- D’ON VE EL MEU NOM?!? Els pares, que no entenien aquella repentina curiositat, li van dir a na Giberta que saludés al seu conco d’Amèrica que havia arribat de sorpresa. Però na Giberta va insistir... 
El seu conco, un ratolinet alegre, li va dir: - GIBERTA, ANEM A DINS... Jo també vull conèixer la història del teu nom, i potser, et puc explicar alguna cosa més. Tots van entrar a la cuina. El pare de na Giberta va preparar una mica de té i galetes, mentre la seva mare li començava a explicar la història a na Giberta: - Doncs resulta filla meva que quan estava embarassada de tu no sabíem si eres un fillet o una filleta i ens resultava molt difícil posar-te un nom sense saber-ho! Així que vam fer un dues llistes de noms: una per si eres un fillet i l’altra per si eres filleta. A cada llista vam posar els noms que més ens agradaven: FILLETS: Albert, Pere, Toni, Joan, Miquel, Andreu, Jordi, Josep, Teo... FILLETES: Maria, Gemma, Núria, Roberta, Clara, Laura... Però en vam escriure tants que després no vam saber quin triar! El pare de na Giberta va treure les dues llistes, que estaven ben enrotllades. En desplegar-les les llistes eren infinitament llargues! Na Giberta ja sabia  d’on li venia allò de col·leccionar i guardar coses...! Però clar, era gairebé impossible trobar el seu nom allà! 
El pare li digué: - Com veus Giberta, en vam pensar molts... Per aquest fet vam demanar consell... I per sort, avui ha aparegut la persona que ens va ajudar! 
- Vas ser tu conco? – va demanar na Giberta. 
- Bé... no sé que he de dir... la teva mare tenia una panxa i el teu pare estava feliç. Un dia, em van donar la notícia: HAVIES NASCUT! Quan vaig preguntar el teu nom... ningú no em va saber respondre i quan et vaig veure per primera vegada vaig dir: GIBERTA. 
- I QUÈ VOL DIR GIBERTA? va demanar la rateta.
- Doncs mira: el teu nom té el següent significat: intel·ligent i atenta, sempre sap quina l’ha de fer, persegueix tots els seus somnis i aconsegueix convèncer a tothom! Bona col·leccionista... 
Na Giberta es va quedar muda: era exactament de la mateixa manera. No sabia que dir! I li va agradar tant.. . Els pares de na Giberta li van dir que els havia encantat el nom quan el seu conco l’havia dit i... Na Giberta va abraçar a tothom i va pensar que a partir d’aquell moment també col·leccionaria NOMS...
 
La nostra amiga Giberta ha demanat la nostra ajuda i avui s'ha presentat a la nostra classe amb aquesta capsa tan xula i a dedins hi havia papers on explicaven el perquè dels nostres noms: Qui el va triar? Què signifiquen? Per què el van triar?... Alguns de nosaltres sabíem més o menys la història del nostre nom, però molts no ho havíem demanat mai i per tant, ho desconeixíem... Un per un hem anat sortint i amb ajuda de n'Antònia hem anat explicant tot sobre el nostre nom... Ohh! hi ha hagut històries ben curioses i xistoses... Aquí us deixam unes fotos on sortim just abans de l'explicació...



Na Giberta està molt i molt feliç, perquè dins la seva capsa dels noms ha pogut col.leccionar 25 noms molt polits dels fillets i filletes de la classe de les princeses i cavallers. Per acabar, hem fet aquesta feineta tan xula...









ENS HA AGRADAT MOLTÍSSIM SABER LA HISTÒRIA DEL NOSTRES NOMS I DELS NOSTRES COMPANYS!

1 comentari:

  1. Quina idea més bona... Tot aprenent a escriure feu treball de recerca col·leccion.
    Jo crec que la majoria dels pares triem noms que ens sonin bé i que lliguin amb el cognom.

    ResponElimina